Hoe gaat het zakelijke social network zich verhouden tot de bestaande platforms op het gebied van live video, en welke kansen kan dit bieden?

Het grootste nieuws op gebied van livestreaming komt dit voorjaar vanuit LinkedIn: Het grootste professionele netwerk gaat ondersteuning bieden aan het produceren van live video. Waar de groten der aarde zoals Facebook/Instagram en Youtube al enkele jaren live video aanbieden aan hun gebruikers, bleef het lang stil rond linkedIn. Na de overname door Microsoft in 2016 werd er niet al te veel veranderd aan het zakelijke netwerk.

Daar komt nu echter verandering in, en het zal een grote impact hebben op hoe en waar zakelijke video content wordt aangeboden en geconsumeerd. In dit artikel maken we een opsomming van de huidige technieken en platforms om op te livestreamen, en de nieuwkomer.

User generated content versus Professionele producties

Vanuit de grote social networks is vaak de voorkeur uitgesproken om vooral user generated content te maken. Met de iPhone in de hand (of op een selfiestick) zijn kunnen gebruikers zichzelf live aan de wereld te presenteren. Dat kan op een leuke en informele manier worden gedaan, maar als je een zakelijke boodschap wil overbrengen is dit niet altijd passend.

Tussen verschillende netwerken zitten ook nogal wat verschillen, die zich niet altijd even makkelijk laten zien. We nemen de bestaande netwerken door, werpen een blik op het nieuwe speelveld en kijken naar de alternatieven.

Facebook

Toen facebook in 2016 de mogelijkheid introduceerde om livestreams aan te kunnen bieden ontstond er een vloedgolf aan live video content. Van simpele één-camera-setups tot livestreams van gigantische live evenementen met hoge productiewaarde. Facebook is en blijft echter een netwerk voor persoonlijk gebruik en biedt geen specifieke functies voor zakelijke live content. Voor B2C en marketing content is Facebook nog altijd een ideaal platform om je boodschap te verspreiden.

Instagram is (als onderdeel van Facebook) nog veel meer op het persoonlijke leven van de gebruikers gericht; veel bedrijven hebben een instagram account en delen daarop kleine snapshots van hun producten en diensten, maar meer zakelijke content is er eigenlijk niet te vinden. Daarnaast is het (op moment van schrijven) nog altijd niet toegestaan/aangeraden om professioneel geproduceerde livestreams te publiceren op het netwerk.

Youtube

Al sinds het absolute begin is Youtube de go-to website voor live video content. Alhoewel Youtube een zeer degelijke live-streaming functie aanbiedt, zijn doelgroepen moeilijk te vinden.

Door de enorme hoeveelheid inhoud op het youtube is het moeilijk om het platform zakelijk te gebruiken. Content raakt snel zoek in een oceaan van video’s over katten en russische car-crashes; niet iets waar jij je zakelijke boodschap naast wilt zien staan.

Het komt het vaak voor dat Youtube puur voor de streaming techniek wordt gebruikt. De video-players worden op een eigen website getoond en zijn blijven onvindbaar zijn op Youtube zelf. Hoe de kijker de livestream weet te vinden is aan de organisator, die daarvoor zelf aandacht moet genereren met posts op andere social media, mailings en websites.

En nu: LinkedIn

Met de komst van live video naar LinkedIn ontstaat er een nieuwe manier om zakelijke boodschap zonder omwegen aan een professionele doelgroep aan te bieden. Dit kan vanuit een persoonlijk profiel, maar ook vanuit bedrijfspagina's. Denk hierbij niet alleen aan videos met betrekking tot webinars en marketing, maar ook conferenties, talks-shows, Q&A sessies, presentaties en lezingen.

LinkedIn heeft aangegeven kritisch naar live content te kijken en benadrukt dat het professioneel gemaakte content hoger zal waarderen en verder verspreiden dan video's met een matige productiewaarde.

Dit creëert kansen voor de zakelijke uitgever en daagt uit om het niveau van zowel inhoud als techniek zo hoog mogelijk te houden. In de loop van 2019 zal LinkedIn de live-streaming feature geleidelijk vrijgeven aan haar gebruikers, en Bakery volgt de ontwikkelingen hiervan op de voet.

Live Event Portals

Het alternatief voor livestreaming op openbare netwerken is het zelf organiseren van live events. Veel zakelijke livestreams worden uitgevoerd met zakelijke tools die zijn ontworpen voor online meetings. Tools zoals Skype, Zoom, Google Hangouts zijn mooie tools om in een groep te vergaderen, maar niet altijd geschikt voor het organiseren van een (intern of extern) live event.

De ideale oplossing is het Live Event Portal; een dedicated website, ontwikkeld voor het volgen van live streaming events in de branding van uw bedrijf. Deze oplossing een tal van mogelijkheden tijdens en na de uitzending zoals polls, ask-a-question formulieren, links en downloads, en evaluatieformulieren.

Naast de ontwikkeling van Live Event Portals worden alle hierin uitgezonden events professioneel geproduceerd door Bakery. Samen met de klant bouwen wij het ideale platform en ondersteunen  het live event zodat de klant de focus op de inhoud van zijn event kan houden.

Conclusie

Ieder social network of online medium heeft zijn eigen doelgroepen en voor- en nadelen en heeft zijn eigen bestaansrecht. De komst van live video productie op LinkedIn is een zeer welkome aanwinst en geeft zakelijke live video content eindelijk een eigen plek, waarop het gemakkelijk gevonden kan worden door zakelijke gebruikers en daarmee een hoop kan opleveren voor de uitgever.

Bakery volgt de ontwikkelingen binnen livestreaming op de voet en publiceert met regelmaat de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zakelijke en educatieve livestreaming. Geînterreseerd neem dan vooral contact met ons op.